Bevezető
Ugye nem kell említenem, hogy a DMA Design (jelenleg Rockstar North) igencsak nagyot alkotott az előző részekkel. A Grand Theft Auto III az ötödik rész szerepét tölti be a franchise történelmében, viszont mint különálló rész, a harmadikként lett elkönyvelve. Bizonyára azért is történt ez így, mivel a fejlesztők ezúttal igencsak próbáltak elrugaszkodni az előző részek lineárisnak mondható gyenge felépítésétől, melynek köszönhetően már 3D-ben tekinthetjük meg Liberty City városát. A játék először a PlayStation 2-es játékgépre jelent meg 2001. októberében majd később, 2002. májusában került boltokba a PC-s verzió. Végül a Microsoft Xbox névre játékgépére is kiadtak egy portot, mely 2003. novemberében látott napvilágot.
A Grafika
Nos mint ahogy azt már említettem, a játék grafikailag, valamint majdnem minden aspektusában megváltozott. A jól megszokott 2D-s GTA feeling helyett itt már egy sokkal jobban kidolgozott, 3D-s világot kapunk, mely már majdnem teljesen interaktív. A grafikai motor szerepét egy teljesen újonnan programozott tölti be, melynek nincs SEMMI köze az előző részekhez. A grafikai fejlődés megnyilatkozik a világítási effektekben, árnyékolási technikákban, valamint nagyon sok olyan dologban, mely a játékot akkoriban a legjobb TPS (third person shooter)-évé tette. Itt vezették be először a fejlesztők, a más játékokból már jól ismert LOD (Level of Detail) technológiát, mely segédkezet nyújtott a távoli modellek alacsonyabb szintű megjelenítésében, ennek köszönhetően sokkal optimalizáltabb területet tudtak a készítők kialakítani. A betöltési idők is igen rövidre sikeredtek...egyedül a PC-s verzió elindításának pillanatával érezteti a játék, hogy milyen nagy területről van szó, mivel ekkor hozza létre a számítógépünk számára legmegfelelőbb fájlbeállításokat. A járművek és a járókelők is mind különálló 3D-s modellekből állnak, ezek pedig mind kisebb részekre lettek osztva, az animációk helyes megjelenítésének érdekében, valamint a játék realizmusának növelésében (egyik ilyen észrevehető lehetőség például, mikor egy erősebb fegyverrel csakúgy "ellőhetjük" ellenfeleink, vagy egy-egy járókelő testrészeit, legyen az a feje, vagy bármely más végtagja).
Az AI
Most jöjjön egy olyan aspektusa a játéknak, melynél az ilyen típusú játékok nagyon sokszor elhaláloztak már. A mesterséges intelligencia, mely helyet kapott a franchise ezen részében nem olyan rossz, viszont számos kívánni valót hagy maga után, gondolkozzunk mondjuk a játékos által végrehajtható lehetőségekre. Főszereplőnk nem tud ugrani, guggolni, valamint teljesen néma, ami mondjuk betudható, hogy a fejlesztés során nagyon sok dolgot kihagytak a játék végleges verziójából, de erről majd egy későbbi cikkben bővebben beszámolunk. Az autós küldetések viszont eszméletlenül jóra sikeredtek. Mikor például üldöznek a rendőrök, elég kemény reflexek kellenek ahhoz, hogy ne boruljon fel járművünk egy-egy ütközéstől, ugyanis olyan erővel és taktikával rohamoznak meg minket a különbözőféle osztagok, hogy az egyszerűen majdnem lehetetlenné teszi az üldözés túlélését. A játék tartalmaz egyfajta körözöttségi szintrendszert is, mely megjelöli, hogy a játékos milyen mértékben követett el bűncselekményt, majd ennek figyelembe vételével vonja be a bűnüldözői "osztagokat". Az első pár szinten még elég egyszerű meglógni a rend éber őrei elől, de ha már egy kemény 5-ös vagy 6-os szinttel rendelkezünk, nos...lehet imádkozni, mert az biztos hogy nem lesz könnyű lerázni üldözőinket... A város teljes mértékben visszaadja a realisztikus hangulatot... járókelők sétálnak az utcákon, reagálnak a körülöttük zajló eseményekre, valamint számos bandaháború alakul ki időközönként.
A harcrendszer
Mivel egy TPS játékban alapkövetelmény egy jól kidolgozott harcrendszer, itt is körül írjuk, hogy mit várhat az, aki még nem játszott a játékkal. Tulajdonképpen nagyon sok lehetőségünk van arra, hogy megöljük egy-egy ellenfelünket. Elgázolhatjuk, lelőhetjük, vagy közelharci módszereket alkalmazva tehetjük el láb alól...ehhez 11 fegyver lesz segítségünkre, plusz öklünk és lábunk. A fegyverek között megtalálható rakétavető, lángszóró és minden nehéz fegyver, amire szükségünk lehet a játékban való továbbjutáshoz. Ezen fegyverek sebzése viszonylag jól lett kialakítva, kivéve egy-két olyan kalibert, aminek enyhén eltúlozták a fejlesztők a hatóerejét, valamint lőtávolságát. Erre példaként szolgálhat az M4 gépkarabély, mely iszonyatos erővel bír...
A Terület
A bejárható területtel kapcsolatosan nincs sok említenivalónk. Méretét tekintve Liberty City nem egy kis város, melynek nyílvánvalóan oka lehet az is, hogy a várost New York-ról mintázták. Liberty City 3 nagyobb szigetből áll, ezek nevei: Portland Island, Staunton Island és Shoreside Vale. Portland Island-en vannak a város nagyobb gyárai, valamint a város kikötője. Staunton Island-en megtalálhatunk nagyobb szórakozási helyeket, egy parkot, valamint nagyobb lakóterületeket. Shoreside Vale tulajdonképpen majdnem ugyanazt a célt szolgálja mint Staunton Island, csak annyi különbséggel, hogy a játék egyetlen repter, a Francis international airport is itt található.
|